1. Rugaciuni zilnice GELUGPA
Rugaciunea catre Buddha Shakyamuni:
Fondatorului, inzestratului distrugator transcedental, celui care a trecut peste toate, distrugatorului inflacarat, celui pe de-a-ntregul perfect, fiintei trezite total, perfect in cunoastere si cu o buna conduita, Sugata, cunoscator al lumii, supremului ghid al oamenilor echilibrati, profesor al zeilor si al oamenilor;
In fata ta, cel trezit cu adevarat, distrugator transcedental inzestrat,
glorios invingator, biruitor din clanul Shakya,
Ma prosternez, iti aduc ofrande si imi gasesc refugiul. (3 x)
Refugiul si generarea bodhicittei:
Imi caut refugiul pana ce voi obtine Iluminarea
In Buddha, in Dharma si in Sangha.
Prin practicile mele de generozitate si a altor perfectiuni,
Fie ca sa devin un Buddha in beneficiul tuturor fiintelor simtitoare. (3x)
Generarea celor patru ganduri nemarginite:
Ce minunat ar fi daca toate fiintele simtitoare ar trai in echilibru, libere de atasamente si de ura, fara sa ii tina pe unii apropiati si pe altii sa-i indeparteze. Fie ca ele sa ramana in echilibru. / Eu insami ii voi determina sa ramana in echilibru. / Te rog, Divin Guru, binecuvanteaza-ma sa fiu capabil sa fac asta.
Ce minunat ar fi daca toate fiintele simtitoare ar avea fericire si cauzele fericirii. / Fie ca ele sa aiba fericire si cauzele ei. / Eu insami o sa le aduc fericirea si cauzele ei. / Te rog, Divin Guru, binecuvanteaza-ma sa fiu capabil sa fac asta.
Ce minunat ar fi daca toate fiintele simtitoare ar fi eliberate de suferinte si de cauzele suferintelor. / Fie ca ele sa fie eliberate de suferinte si de cauzele acestora. / Eu insami o sa le eliberez de suferinte si de cauzele lor.
Te rog, Divin Guru, binecuvanteaza-ma sa fiu capabil sa fac asta.
Ce minunat ar fi daca toate fiintele simtitoare nu ar fi niciodata separate de fericirea renasterilor superioare si de eliberare.
Fie ca ele sa nu fie niciodata separate de aceasta fericire.
Eu insami le voi determina ca niciodata sa nu fie separate de aceasta fericire.
Te rog, Divin Guru, binecuvanteaza-ma sa fiu capabil sa fac asta.
Rugaciunea catre Maestrii Liniei:
Pretios si Sfant Guru de radacina,
Te rog sa te asezi pe corola capului meu, pe lotus si pe luna,
Sa ma ghidezi cu mareata ta compasiune
Si sa imi transmiti puterile corpului, vorbirii si mintii tale sfinte.
Ma prosternez in fata conducatorului Sakyasilor
Al carui corp a fost alcatuit din milioane de virtuti perfecte,
A carui vorbire indeplineste sperantele nenumaratelor fiinte,
Si a carui minte vede cu precizie toate obiectele cunoasterii.
Ma prosternez in fata lui Ajita (Maitreya) si a lui Manjughosa,
Supremi urmasi ai inegalabilului profesorului (Buddha),
Care si-au asumat povara tuturor faptelor invingatorilor,
Si care au emanat nenumarate taramuri buddhice.
Ma prosternez la picioarele lui Nagarjuna si Asanga,
Recunoscuti ca fiind perfecti in toate cele trei nivele,
Ornamente ale Jambudvipei, care au scris comentariile exacte
Ale gandurilor Mamei Invingatorilor, atat de greu de inteles.
Ma prosternez in fata lui Dipam-kara (Atisha), detinator al comorii instructiunilor
Care a concretizat punctele-cheie, complete si fara de greseala,
Ale Căilor viziunilor profunde si a faptelor vaste,
Transmise perfect de la cei doi mari inaintasi.
Ma prosternez in fata lui Avalokiteshvara,
mareata comoara a compasiunii imateriale;
Ma prosternez in fata lui Manjushri, maestru al intelepciunii pure;
In fata luiTsongkhapa Losang Dragpa, giuvaier al inteleptilor din taramul zapezii,
Ma prosternez la picioarele voastre si imi adresez rugamintile.
Ma prosternez in fata binevoitorului guru Ngawang Losang Tenzin Gyatso,
Inima nobila incununata cu toate intelepciunile unui invingator,
Intruchipare principala a tuturor invataturilor pure ale invingatorilor,
Protector emanat din oceanul infinitelor mandale.
Ma prosternez cu respect in fata profesorilor care,
Prin fapte indemanatice si miscati de iubirea, au grija de noi,
Si lumineaza calea celor norocosi, usa care ii conduce catre eliberare,
Ochiul care zareste toate nemarginitele scripturi.
Rugaciunea celor trei aspiratii:
Fie ca toate variatele viziuni iluzorii, incepand cu cea in care nu aratam respect fata de Guru si pana la cea mai subtila forma de dualitate, sa inceteze.
Fie ca toate variatele stadii mentale pozitive, incepand cu respectul fata de Guru si pana la obtinerea finala a uniunii, sa fie realizate in interior.
Si fie ca toate obstacolele externe si interne, care stau in calea realizarii acestor doua aspiratii, sa fie doborâte.
Ofrandele Mandalei :
Acest taram, imniresmat cu parfum, incununat de flori,
Impodobit de Muntele Meru, cele patru continente, de soare si de luna :
Imi imaginez ca fiind taramul Buddhasilor si il ofer.
Fie ca toate fiintele sa se bucure de acest taram pur !
Obiectele atasamentelor mele, ale aversiunilor si ignorantei-
Prieteni, dusmani si straini- impreuna cu corpul meu, bogatiile si placerile ;
Fara nici un regret, ofer toata aceasta colectie.
Va rugam acceptati-le cu bucurie si binecuvantati-ma sa ma eliberez de cele trei otravuri.
IDAM GURU RATNA MANDALAKAM NIRYATAYAMI
SUTRA INIMII:
Arya-Bhagavati-Prajnaparamita-hrdaya-sutram
Omagiu Sfintei Perfectiuni a Intelepciunii !
Iata ce am auzit ca s-a intamplat odata:
Bhagavan statea pe varful muntelui Rajagriha
Impreuna cu o multime de calugari si o multime de Boddhisattvasi.
In timpul acela, Bhagavan era cufundat in concentrarea categoriilor de fenomene numite “Profunda Perceptie”.
In acelasi timp si Bodhisattva Mahasattva Arya Avalokiteshvara
privea inspre practica Profundei Perfectiuni a Intelepciunii
Si a vazut ca si cele cinci agregate sunt de asemenea goale de natura inerenta.
Dupa care, prin puterea lui Buddha,
Venerabilul Shariputra i-a spus lui Bodhisattva Mahasattva Arya Avalokitesvara:
“Cum ar trebui sa se antreneze orice fiu al liniei, care vrea sa se angajeze in practica profundei Intelepciuni a Perfectiunii?”
Dupa ce a spus asta, Bodhisattva Mahasatva Arya Avalokitesvara
I-a raspuns Venerabilului Shara-dvati-putra:
“Sariputra, orice fiu sau fiica a liniei, care isi doreste sa se angajeze in practica profundei Intelepciuni a Perfectiunii, trebuie sa priveasca permanent lucrurile intr-un mod corect, astfel:
Cele cinci agregate sunt goale de natura lor inerenta.
Forma este vidul, vidul este forma.
Vidul nu difera de forma si forma nu difera de vid.
In acelasi fel sentimentele, discernamantul(discriminarea), factorii compozitionali si constiintele sunt vide.
Shariputra, in acelasi fel, toate fenomenele sunt vide; fara caracterstici;
Nu sunt produse, nu se sfarsesc,
Nu sunt pangarite si nu sunt immaculate,
Nu sunt deficitare si nu sunt complete.
Prin urmare, Sariputra, in vid nu exista forma, sentimente, discernamant (discriminare), factori compozitionali, constiinte;
nu exista ochi, urechi, nas, limba, corp, minte; fara forme vizibile, fara sunet, fara miros, fara gust, fara pipait, si fara fenomene.
Fara elemente ale ochiului si asa mai departe, pana la non-existenta elementelor mintii si ale constiintei mentale.
Fara ignoranta si fara extinderea ignorantei, toate acestea pana la inclusiv
non-imbatranire sau moarte si fara extinctia imbatranirii si a mortii;
De asemenea, acolo nu exista suferinta, origine, incetare sau cale;
fara intelepciune exaltanta, fara realizari si fara nerealizariari.
Prin urmare, Shariputra, fiindca acolo nu este nimic de obtinut, Boddhisattvasii se bazeaza pe asta si raman in Perfectiunea Intelepciunii,
cu o minte fara obscuratii si fara de frica.
Trecand complet dincolo de greseli, ei ating puncul final -Nirvana.
Toti Buddhasii care au existat in cele trei timpuri,
Bazandu-se pe Perfectiunea Intelepciunii, s-au trezit pe de-a-ntregul la cel mai inalt nivel, la perfecta Iluminare.
Oricum trebuie sa stiti ca mantra Perfectiunii Intelepciunii este mantra cunoasterii supreme, cea mai inaltatoare mantra, de neegalat, mantra care alina toate suferintele, cunoscuta ca fiind mantra Adevarului fara de greseala.
Mantra Perfectiunii Intelepciunii este proclamata:
TAD YATHA (OM):
GATE GATE PARAGATE PARASAMGATE BODHI SVAHA !
In felul acesta, Shariputra, poate un Bodhisattva Mahasattva sa se antreneze in profunda Perfectiune a Intelepciunii.”
Apoi, Bhagavan a aparut din acea concentrare si l-a felicitat pe Bodhisatva Mahasattva Arya Avaloiteshvara, spunand:
“Bine ai grait, bine ai grait, fiu al liniei, asa este.
Asa stau lucrurile; trebuie practicata Profunda Perfectiune a Intelepcinii asa cum ai indicat. Tathagatasii se bucura de asta.”
Dupa ce Bhagavan a rostit acestea,
Venerabilul Shariputra,
Bodhisattva Mahasattva Arya Avalokithesvara,
Si toti cei prezenti din suita lor
Inclusiv Zeii lumesti, oamenii, asurasii
Si gandharvasii, au fost incantati, au apreciat si au aplaudat discursul lui Bhagavan.
(Aceasta este completa Arya-Bhagavati-prajnaparamita-hrdaya)
(...............................................................)
Ofrandele Mandalei :
Acest taram, imniresmat cu parfum, incununat de flori,
Impodobit de Muntele Meru, cele patru continente, de soare si de luna :
Imi imaginez ca fiind taramul Buddhasilor si il ofer.
Fie ca toate fiintele sa se bucure de acest taram pur !
Obiectele atasamentelor mele, ale aversiunilor si ignorantei-
Prieteni, dusmani si straini- impreuna cu corpul meu, bogatiile si placerile ;
Fara nici un regret, ofer toata aceasta colectie.
Va rugam acceptati-le cu bucurie si binecuvantati-ma sa ma eliberez de cele trei otravuri.
IDAM GURU RATNA MANDALAKAM NIRYATAYAMI
Dedicatii:
Prin meritele acestor actiuni virtuoase, / Fie ca sa ating rapid stadiul de Guru-Buddha, / Si sa conduc toate fiintele simtitoare, fara exceptie, / Catre stadiul de Iluminare.
Fie ca pretioasa bijuterie a Boddhicittei, / Care nu a aparut, sa apara si sa creasca / Iar cea care a aparut, sa nu se diminueze, / Ci sa creasca din ce in ce mai mult.
Asa cum bravul Manjushri si Samantabhadra / Au inteles cum stau lucrurile, / Voi face si eu la fel, urmandu-le exemplul perfect: / Imi voi dedica meritele in aceiasi directie.
Cu slava si pentru a practica corect, dedic toate radacinile virtutiilor, / Invingatorilor celor trei timpuri.
Dedic toate virtutile pe care le-am adunat vreodata / In beneficiul Invataturii si al tuturor fiintelor simtitoare / Si in mod particular, fie ca Invatatura esentiala/ A perfectului si purului Losang Dragpa sa straluceasca pentru totdeauna.
Fie ca nici macar pentru o secunda sa nu privim cu erezie / Actiunile pretiosului Guru. / Fie ca noi sa vedem toate actiunile sale ca fiind pure. / Cu aceasta devotiune, fie ca binecuvantarile Guru-ului sa ne patrunda in inima.
Fie ca in niciuna din existentele mele / Sa nu ma indepartez nici macar pentru o clipa / De excelenta Cale glorioasa a Invingatorilor, / Si in mod special a lui Lama Tsong-khapa, manifestare a Guru-ului Mahayana.
In orice infatisare vei lua, glorios Guru, / Cu orice suita, mod de viata si in oricare taram pur, / Orice nume nobil si sfant vei avea, / Fie ca eu si toti ceilalti sa ramanem alaturi de tine, nestramutati.
Toate realizarile supreme si lumesti, / Le fac numai cu devotiune pura fata de tine, salvator al meu./ Imi ofer viata pentru tine. / Te rog sa ma binecuvantezi sa practic doar ceea ce iti face tie placere.
Fie ca vietile gloriosilor Gurusi sa fie lungi si stabile. / Fie ca toate nenumaratele fiinte sa fie fericite. / Fie ca eu si toti ceilalti, fara exceptie, sa acumulam merite si sa ne purificam negativitatile / Si fie ca sa primim binecuvantarile pentru a atinge rapid Iluminarea.
Doar prin bunatatea Guru-ului meu / Am intalnit Invatatura de neegalat a lui Buddha. / Dedic tuturor fiintelor migratoare, fara de exceptie, toate aceste merite, / Pentru ca ele sa fie ghidate in viitor de catre Gurusi binevoitori si sfinti.
Pana ce Samsara se va sfarsi, fie ca Invatatura benefica / Sa nu fie indepartata de catre vantul superstitiilor nefaste. / Fie ca lumea intreaga sa fie plina de oameni care au inteles Invataturile si au dezvoltat o credinta de nestramutat in ele.
Fie ca sa imi petrec zilele si noptile / Gandindu-ma si examinand cum pot sa amplific in mintea mea si in mintile tuturor celorlalte fiinte Invatatura.
Prin toate aceste merite, fie ca toate fiintele simtitoare, mame si tati, sa fie fericite, / Si fie ca toate taramurile inferioare sa ramana nelocuite pe vecie. / Fie ca eu sa devin cauza pentru ca toate rugaciunile Boddhisattvasilor sa se indeplineasca imediat.
Prin meritele acumulate de catre mine si de catre toti ceilalti, de-a lungul celor trei timpuri, / Fie ca toate fiintele care ma vad, ma aud, isi amintesc de mine, ma ating, sau imi vorbesc, / Sa fie eliberate de suferinte chiar din acel moment / Si sa se indrepte catre fericirea vesnica.
Iau asupra mea toate experientele suferintelor fiintelor simtitoare. / Si le daruiesc toate meritele si fericirea acumulate de catre mine.
2. RUGACIUNILE OFERIRII MANCARII
Rugaciunea inainte de masa
1.Vizualizati mancarea ca fiind nectarul fericirii intelepciunii care se afla intr-un vas pretios.Imaginati-va ca il oferiti unui mic Buddha pe care il vizualizati in dreptul chakrei inimii voastre.
2.Recitati OM AH HUM de trei ori pentru a consacra hrana sau bauturile;
3.Recitati oricare dintre strofele de mai jos:
Guru este Buddha, Guru este Dharma,
Guru este de asemenea Sangha.
Guru este creatorul tuturor fericirilor.
Aduc aceste ofrande tuturor Guru-silor.
(Oferirea mancarii si a bauturilor catre Guru)
Fie ca noi si toti cei din jurul nostru, in toate vietile viitoare,
Sa nu fim niciodata separati de cele Trei Giuvaiere,
Sa aducem continuu ofrande celor Trei Giuvaiere
Si sa primim inspiratie de la cele Trei Giuvaiere.
(Oferirea mancarii si a bauturilor catre cele Trei Giuvaiere)
Sau :
Supremului profesor, pretiosului Buddha,
Supremului refugiu, pretioasei Dharma,
Supremilor indrumatori, pretioasei Sangha,
Celor Trei Giuvaiere – obiecte ale refugiului - le aduc ofrande.
4.In timp ce mancati sau beti, imaginati-va cum Guru Buddha Shakyamuni din inima voastra – care intruchipeaza cele trei Giuvaiere-
experimenteaza beatitudinea din nectarul pe care voi i l-ati oferit.
5.El radiaza lumina care va cuprinde tot corpul.