Lampa pentru Calea catre Iluminare
In sanskrita : Bodhipatapradipam
In tibetana : Byang chub lam gyi sgron ma
In engleza : The Lamp for the Path to Enlightenment
Omagiu lui Bodhisattva, tanarului Manjushri.
1.
Aduc omagiu cu mare respect
Invingatorilor celor trei timpuri,
Invatatorilor lor si celor care aspira la virtute.
La cererea bunului discipol Jangchup Wo
Aprind lampa pe calea iluminarii.
2.
Inteleg ca exista trei tipuri de persoane
In functie de capacitatea lor mica, mijlocie si suprema.
Eu trebuie sa scriu distingand clar
Caracteristicile lor individuale.
3.
Stiu ca aceia care orice ar inteprinde
Nu urmaresc decat interesul propriu si nimic altceva
Decat placerile existentei ciclice,
Sunt persoanele apartinand capacitatii reduse.
4.
Cei care cauta pacea numai pentru ei insisi,
Intorcand spatele placerilor lumesti
Si indepartandu-se de actiunile distructive
Este stiut ca apartin capacitatii mijlocii.
5.
Cei care trecand peste suferintele proprii,
Doresc cu adevarat incetarea completa
A tuturor suferintelor celorlalti,
Sunt persoanele capacitatii supreme.
6.
Pentru aceste excelente fiinte in viata,
Care merita suprema iluminare,
O sa explic metodele perfecte
Predate de catre profesorii spirituali.
7.
De cate ori va apar in fata statui, picturi sau alte reprezentari
Ale celor complet iluminati,
Relicve si excelenta invatatura,
Oferiti flori, betisoare parfumate - orice altceva aveti.
8.
Cu ofrandele celor sapte parti,
Incepand cu Nobila Conduita (rugaciunea N.C.)
Cu gandul ca niciodata sa nu dati innapoi
Pana ce veti obtine iluminarea finala,
9.
Si cu o puternica credinta in cele Trei Giuvaiere,
Pentru inceput, punand un genunchi pe sol
Si cu mainile impreunate,
Luati-va refugiul de trei ori.
10.
Apoi, incepeti cu atitudinea
De iubire pentru toate creaturile
Luati in consideratie ca toate fiintele, neexcluzand niciuna,
Sufera in cele trei renasteri rele,
Chinurile nasterii, mortii si a celorlalte.
11.
Apoi, daca vreti sa eliberati aceste fiinte
De suferinta durerii
De suferinta si de cauzele suferintelor,
Treziti in voi hotararea ferma
De a atinge iluminarea.
12.
Calitatile dezvaluirii
Unei astfel de aspiratii
Sunt pe de-a-ntregul explicate de Maitreya
In Gandavyuha Sutra.
13.
Cei care au invatat despre infinitele beneficii
Ale intentiei de a obtine iluminarea completa,
Prin citirea acestei Sutre sau prin ascultarea unui profesor,
Sa o repete neancetat pentru a o statornicii.
14.
In Sutra ceruta de Viradatta
Se explica complet meritul.
In acest moment, sumar,
Voi cita doar trei versete.
15.
Daca poseda forma fizica,
Meritul intentiilor altruiste
Va umple complet intregul spatiu
Si chiar mai mult decat atat.
16.
Daca cineva ar dori sa ofere
O multime de giuvaiere,
Precum tarana nisipului din Ganges,
Protectorului Lumii,
17.
Acesta ar fi depasit de
Darul impreunarii mainilor propri
Si de catre indreptarea mintii proprii catre iluminare
Pe veci.
18.
Odata descoperita aspiratia catre iluminare,
Aceasta creste constant prin efort concentrat.
Ca sa va amintiti acum si de asemenea si in alte vieti,
Pastrati preceptele corect, asa cum au fost explicate.
19.
Fara juramantul angajarii in intentie,
Aspiratia perfecta nu va creste.
Cu siguranta trebuie sa depuneti efort pentru a-l obtine,
Atata timp cat vreti ca dorinta de iluminare sa creasca.
20.
Cei care pastreaza oricare din cele sapte
Juraminte ale eliberarii individuale
Au idealul (permisiunea) pentru
Juramintele Bodhisattvasilor, nimeni altcineva.
21.
Tathagata a vorbit despre cele sapte feluri
De juraminte ale eliberarii individuale.
Cel mai bun dintre ele este glorioasa conduita pura
Stiut fiind ca juramantul unei persoane pe de-a-ntregul hirotonisita.
22.
In acord cu ritualul descris in
Capitolul referitor la disciplina din Stadiile Bodhisattvasilor,
Luati legamantul de la un bun
Si bine calificat profesor spiritual.
23.
Se intelege ca un invatator spiritual bun
Este cineva calificat in ceremonia juramantului,
Care traieste conform juramantului si are
Incredere si compasiune ca sa il ofere.
24.Totusi, in cazul in care ati incercat dar nu ati reusit
Sa gasiti un astfel de profesor spiritual,
Trebuie sa va explic o alta
Procedura corecta ca sa depuneti juramantul.
25.
Trebuie sa scriu foarte clar aici, cum s-a explicat
In Ornamentul lui Manjushri – Sutra Taramului lui Buddha,
Cum ca in urma cu mult timp, pe vremea cand Manjushri a fost Ambaraja,
Si-a trezit intentia de a deveni iluminat.
26.
« In prezenta protectorilor,
Imi trezesc intentia sa ating iluminarea deplina.
Invit toate fiintele sa-mi fie oaspeti
Pentru a le elibera din ciclul existentelor.
27.
Incepand chiar din acest moment
Si pana ce voi obtine iluminarea,
Nu trebuie sa mai am ganduri daunatoare,
Manie, avaritie sau invidie.
28.
Trebuie sa cultiv conduita pura,
Sa renunt la faptele (actiunile) rele si la dorinte
Si cu bucurie intru juramantul (legamantul) disciplinei
Sa ma antrenez ca sa ii urmez pe buddhasi.
29.
Nu trebuie sa fiu dornic sa ating
Iluminarea intr-un mod rapid,
Ci sa raman in urma pana la final,
Pentru siguranta si a ultimei fiinte.
30.
Trebuie sa purific nelimitat
Taramurile neconcepute
Si sa raman in cele zece directii
Pentru toti cei care imi striga numele.
31.
Trebuie sa purific toate formele mele de activitate
Corporala si verbala.
Trebuie sa purific de asemenea, activitatile mele mentale
Si sa nu fac nimic nevirtuos. »
32.
Cand aceste observatii ale juramantului
Intentiilor altruiste active sunt practicate bine
In cele trei forme de disciplina, respectul lor
Pentru aceste trei forme de disciplina creste,
Ceea ce devine cauza puritatii corpului, vorbirii si a mintii.
33.
Astfel, datorita efortului in juramant facut de
Bodhisattvasi pentru pura, deplina iluminare,
Colectiile pentru completa iluminare
Vor fi pe de-a-ntregul indeplinite.
34.
Toti Buddhasii spun caci cauza pentru completarea
Colectiilor, a carei natura sunt
Meritul si intelepciunea exaltanta,
Este descoperirea perceptiei superioare.
35.
Precum o pasare care nu si-a descoperit
Aripile, nu poate zbura pe cer,
Asa si cei fara puterea perceptiei superioare
Nu pot lucra pentru binele fiintelor in viata.
36.
Meritul obtinut intr-o singura zi
De catre cineva care poseda perceptia superioara,
Nu poate fi atins nici macar intr-o suta de vieti
De catre cineva fara acesta perceptie suprema.
37.
Aceia care doresc sa-si completeze rapid
Colectia pentru iluminarea completa
Vor realiza perceptia superioara
Prin efort, nu prin lene.
38.
Fara a obtine statornicirea calmului
Perceptia superioara nu va aparea.
Oricum, trebuiesc eforturi repetate
Ca sa se obtina statornicirea calmului.
39.
Atata timp cat conditiile pentru statornicirea calmului
Sunt incomplete, stabilizarea meditativa
Nu va fi atinsa, chiar daca cineva ar medita
Cu indarjire timp de mii de ani.
40.
Astfel, pastrand bine conditiile mentionate
Din capitolul « Colectia pentru stabilizarea meditativa »,
Plasati mintea la oricare
Obiect virtuos focalizat.
41.
Cand practicantul a obtinut statornicirea calmului,
Perceptia superioara va fi deasemenea obtinuta ;
Dar fara practica perfectiunii intelepciunii
Obstructiile nu vor inceta sa apara.
42.
Astfel, ca sa se elimine toate obstructiile
Catre eliberare si omniscienta,
Practicantul trebuie sa cultive continuu
Perfectiunea intelepciunii prin mijloace iscusite.
43.
Intelepciunea fara mijloace iscusite
Si de asemenea, mijloacele iscusite fara intelepciune,
Se considera a fi robie.
Prin urmare, niciodata nu va dati batuti.
44.
Pentru a elimina indoielile legate de
Ceea ce se cheama intelepciune si ce sunt mijloacele iscusite,
Trebuie sa fac diferenta clara
Intre mijloacele iscusite si intelepciune.
45.
Separat de perfectiunea intelepciunii,
Toate practicile virtuoase precum
Perfectiunea daruirii, sunt descrise
Ca pline de insemnatate de catre Invingatori.
46.
Oricine, sub influenta familiaritatii
A ceea ce inseamna mijloace iscusite, cultivand intelepciunea
Va atinge rapid iluminarea-
Nu doar meditand la altruism.
47.
Intelegand vidul existentei inerente
Prin realizarea cum ca agregatele, componentele
Si sursele nu sunt produse,
Este descris ca fiind intelepciune.
48.
Ceva existent nu poate fi produs,
Nici ceva non-existent, precum o floare pe cer.
Aceste erori sunt amandoua absurde si de aceea
Nici una dintre cele doua nu va aparea.
49.
Un lucru nu se produce prin el insasi,
Nici din altul, de asemenea nici din ambele,
Nici nu este fara cauza, astfel el nu
Exista in mod inerent prin propria sa entitate.
50.
In plus, cand toate fenomenele sunt examinate
Pentru a stabili daca sunt unul sau mai multe,
Ele nu vor fi vazute ca exista prin entitatea lor proprie,
Si astfel se constata ca nu poseda existenta inerenta.
51.
Motivul celor 70 de strofe referitoare la vid,
Tratatul la Calea de Mijloc si celelalte,
Explica cum ca natura tuturor lucrurilor
Este stabilita ca fiind vidul.
52.
Intrucat acolo sunt o multime de pasaje inaltatoare
Nu le-am citat aici ;
Nu am facut decat sa explic concluzia lor
Cu scopul meditatiei.
53.
Astfel, oricare ar fi meditatia
La lipsa sinelui, in aceea in care nu se observa
O natura inerenta in fenomene,
Este cultivarea intelepciunii.
54.
Asa cum intelepciunea nu poate vedea
O natura inerenta in fenomene,
Analizand intelepciunea in ea insasi prin rationament,
Meditam fara a conceptualiza.
55.
Natura acestei existente lumesti
Care provine de la conceptualizare,
Este conceptualitate. Astfel, eliminarea
Conceptualizarii este cel mai suprem stadiu al Nirvanei.
56.
Marea ignoranta a conceptualizarii
Ne face sa cadem in oceanul existentei ciclice.
Odihnindu-ne in stabilizarea non-conceptuala,
Spatiul precum non-conceptualizarea manifestata in mod clar.
57.
Cand Bodhisattvasii contempla fara a conceptualiza
Aceasta excelenta invatatura, ei vor transcende
Conceptualitatea, atat de greu de depasit
Si eventual sa atinga stadiul non-conceptual.
58.
Trecand constant prin scriptura
Si prin rationamentul cum ca fenomenele
Nu sunt produse nici nu au existenta inerenta,
Meditati fara a conceptualiza.
59.
Dupa ce meditati la similaritate,
Si dupa ce atingeti gradual “caldura” si altele
Se obtine ‘Mareata Fericire’si celelalte,
Dupa care nu va mai dura mult ca sa obtineti stadiul iluminarii taramului Buddhasilor.
60.
Daca vreti sa creati cu usurinta
Colectiile pentru iluminare
Prin activitatile pacificarii,
Crescute si asa mai departe, obtinute prin puterea mantrelor,
61.
Si de asemenea prin forta celor opt
Si a altor marete realizari precum “vasul bun”-
Daca vreti sa practicati mantra secreta,
Cum s-a explicat in actiunea si in performanta tantrelor,
62.
Apoi, ca sa primiti initierea mentorului,
Trebuie sa multumiti un excelent profesor spiritual
Servindu-l, aducandu-i daruri valoroase,
Si sa il ascultati cu supunere.
63.
Prin daruirea deplina a initierii mentorului
De catre un profesor spiritual care este incantat,
Sunteti purificati de tot ceea ce ati intreprins gresit
Si incepeti sa primiti puternice realizari.
64.
Fiindca MaretaTantra a Primordialului Buddha
Interzice asta intr-un mod categoric,
Cei care doar observa comportamentul pur
Nu ar trebui sa obtina secreta si inteleapta initiere.
65.
Daca cei care doar observa practica austera a conduitei pure,
Dorind sa primeasca doar aceste initieri,
Legamantul lor de austeritate va fi afectat
Prin faptul ca fac ceva interzis.
66.
Acest lucru creeaza faradelegi (greseli) si inseamna infrangerea
Observatorilor disciplinei.
Cu siguranta ei vor cadea in renasteri rele
Si niciodata nu vor mai obtine realizari.
67.
Nu exista nici o vina atunci cand cineva a primit
Initierea din partea mentorului si are cunoasterea
Ascultarii sau explicarii tantrelor
Si practica ritualul ofrandei focului,
Sau aduce ofrande de daruri sau alte tipuri de ofrande.
68.
Eu, Mai Marele Dipamkarashri, vazand acestea
Explicate in sutra si in alte invataturi,
Am creeat aceasta explicatie concisa
La cererea lui Jangchup Wo.
Aceasta concluzioneaza « Lampa pe calea iluminarii » de Acharya Dipamkarashrijnana. A fost tradusa, revizuita si finalizata de catre insusi eminentul abate indian si de catre marele restaurator, traducator si calugar pe de-a-ntregul hirotonisit Geway Lodro. Aceasta invatatura a fost scrisa in templul Tholing din Zhang Zhung.